12 Dec 2008

Ketika.....khas kepada semua...

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda
harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda
berfikir untuk BERCERAI kerana
menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang
malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan
bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan
duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru
semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah
isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi
kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk
bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan
pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil
menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang
tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang
tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan
orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.


17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

Rahsia Di Dalam Ais


"Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun
manusia"

Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar
dapat kembali tidur seperti biasa.

Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan
tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh
dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang..

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria
lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.

Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara)
adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.

Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia
keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi
pada paksinya.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang
keterlaluan.

Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan
benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan
sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk
biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan
kepantasan pergerakan.

Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak
disangka-sangkakan.

Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut
seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi
menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah
patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.

Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang
patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.

Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem
aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang
telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria
pada kulit.

Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami
gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.

Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi
mengharmonikan. .

Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.

Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga
pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang
paling keras iaitu Intan.

Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran
tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.

Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang
yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid
akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.

Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui
niat dalam amalan berwuduk.

Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.

Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi
dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat
berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam
aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan
yang bersifat sejuk.

Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah
menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan
unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan
menguatkan perut.

4 Dec 2008

Demam lagi..

Huhuhuhu....buat masa skrg aku tgh demam...
dua hari lepas masuk kecemasan HKL..
time tu aku batuk teruk..
pastu badan panas sesangat..
selamat la sepupu aku ada...dibawanya ke HKL..
kat HKL aku kena masuk 3 botol air...
huhuhuhu...sakit ooo...
dahla aku ni tak tahan bila demam..
itu la...aku ni bila demam sekali memang teruk..
mahu makan masa gak nak sembuh...
esok malam, jumaat aku gerak balik kedah kul 9.30 malam..
tak sabar aku nak balik kedah...huhuhuhu...rindu beb kat kampung..

28 Nov 2008

Tanda-tanda Suami Orang


1. Bila berbual dengan anda matanya tidak memandang wajah atau muka anda
kerana takut pembohongannya dikesan.

2. Ketika sedang berjalan-jalan dengan anda matanya liar memerhatikan
sekeliling kerana dia khuatir terserempak dengan rakan-rakan isterinya
atau saudara mara.

3. Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka untuk menjaga line
dengan makan di tempat-tempat yang sulit dan tersembunyi.

4. Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat
dihubungi kerana sebenarnya dia menggunakan 2 atau 3 talian (sim card)
dan anda hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal.


5. Sama sekali tidak akan mengajak anda datang ke rumahnya untuk bertemu
kedua orang tuanya.

6. Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil seperti anak
patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok berbau susu di kusyen
kereta.

7. Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya luarbiasa
kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan
wanita.


8. Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu di
kongkong oleh ieterinya. Bila memandang tubuh anda, matanya menakutkan
(tafsir sampai ke dalam kata orang tua).

9. Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh
isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

10. Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak
jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan
membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor
yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya.

Tali Gantung dan Keinsafan....

Tali gantung yang diimport ini diperbuat dari jenis jut yang paling
bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan
kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000.
Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekalnya akan
diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90
kilo selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia
diklasifikasikan sebagai senjata dan disimpan di dalam peti besi.

'Setiap tali gantung kita terima ada perkiraannya. Kita tak boleh
poie terus dan pasang, ada cara-cara yang kita kena ikut. Kita ada
empat jenis tali dan kita pilih mengikut berat banduan,' jelas
Samuel.

Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang
berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan.


APABILA RAYUAN DITOLAK

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung
dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi
sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka
dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang
bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga
habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan,
Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah
Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di
mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad
pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara
5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

'Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan
beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada
hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya
lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza,' kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan
pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman
gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

'Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar
dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan
harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung),' kata
Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya
yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu
di luar penjara untuk 'perjumpaan terakhir.'

Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan
terakhir ini.

Banduan juga diberi pilihan untuk 'hidangan terakhir' bernilai
RM7.50.


HARI PENGGANTUNGAN

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman
gantung 'poie dengan rela' setelah menunggu begitu lamo untuk
hukuman dilaksanakan.

'Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan
tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi
agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

' Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka
lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila
kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang
salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak
tahan lagi menunggu,' katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka
akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

'Jangan ikut tabiat buruk ayah' antara kata-kata terakhir seorang
banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada
hari hukuman.

' Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar
sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai
kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan
jenaka,' cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk
pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari
hukuman akan dilaksanakan.


BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan
secara automatik renggang sepenuhnya bila 'gear' ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian
5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian
suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar
dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat
kepada tukang gantung untuk menarik 'gear' yang akan antaranya
membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian
berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan
akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam
dibiar tergantung.

'Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati
jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada
dia, semuanya tak ada masalah.

'Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan
letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-
bos saya dulu,' kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel.
Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada
anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.

'Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal,
lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi
penagih, satu keluarga akan terjejas,' katanya sambil menjelaskan
bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.

_______________________________________________________

saya amik ini dari satu website yahoo group..
harap dapat la dijadikan renungan bersama..
insyaALLAH..

11 Nov 2008

Panggilan Kem..

Wah...cepat betul en Hazri dari AADK Cheras bercakap dgn aku tadi..katanya ada kem di lembah pangsun, hulu langat...dia nak aku confirmkan pergi ke kem tersebut..wahhahahaha..lagi aku cuti tanpa rekod..harap kem kali ni xseperti kem sebelum ni la...kem sebelum ni byk ceramah tapi bila time outdoor memang best arr...wah..wah...macamana la kem kali ni...banyak kali gak aku call AADK Cheras nak bertanyakan hal ni kepada en Hazri, tetapi cik Asma plak yg menjawabnya...layan je la...so aku kem 14 sampai 16 november 2008...hope kem kali best dari kem bulan lepas...hehehehehehe..

10 Oct 2008

Kegembiraan dan Kebahagiaan..

Kegembiraan dan kebahagiaan adalah hak milik setiap insan.
Kegembiraan dan kebahagian dapat digambarkan dengan perkataan, raut wajah, dan kegirangan seseorang.
Kegembiraan dan kebahagian membuat seseorang berasa mudah dan senang didekati.
Perlukah kita bertanya kepada diri kita adakah kita bahagia dan disenangi.
Perasaan gundah gulana hilang sama sekali.
Perasaan marah hilang begitu sahaja apa bila merasa kegembiraan dan kebahagiaan.
Perasaan dengki dan segala perasaan yang negetif pergi begitu sahaja bila merasa kebahgian dan kegembiraan.
Bagaimanakah kita harus menghayati perasaan tersebut.
Kita tidak perlu menyambutnya dengan perayaan ataupun majlis.
Cukuplah sekadar melemparkan senyuman dan perasaan itu.
Menggambarkan ia dengan senyuman adalah lebih bermakna.
Tidaklah perlu berkata atau dihebohkan.
Hargailah perasaan kegembiraan dan kebahagian itu.
Semoga kegembiraanku dan kebahagian yang ku dapat ini berkekalan.
Semoga kegembiraan dan kebahagian datang kepada setiap insan

6 Oct 2008

Apa topik ni...

alhandulillah..
raya ini paling bermakna bagiku..
selain menyambut hari perayaan..
aku juga menyambut hari ulang tahun kelahiran aku pada hari raya..
semoga kegembiraan dan kebahagian yang ku kecapi selama ini..
terus berkekalan sehingga aku bertemu dengan orang yang akan menyayangiku..
akan ku teruskan semangatku untuk bersendirian lagi sehinggalah ku ketemu jadoh yang sesuai..
pada hari raya ramai yang mengusik ku bila nak kahwin..
waduh..waduh..waduh..
dijawabnya aku tidak ada jodoh lagi..
aku baru berumur 21 tahun beb..
takkan awal sangat kan...
aku nak enjoy training dan mencari kerja yang tetap..
baru lah aku pikirkan hal itu..
nak kena ada segalanya dulu baru lah ada yang berkenaan..
tak ke begitu...hehehehheheheehehe..
tapi paling bermakna bagiku...
dapat ku ketemu semua keluarga pihak abahku ataupun mak aku...
dah lama aku tidak berjumpa dengan keluarga2 aku yang sebegitu besar..
tahun ini aku beraya di kampung abah aku di Perak..
ramai la yang pulang ke rumah paksu aku(dulu rumah arwah atok aku la)..
berkumpul beramai-ramai bersama adik-beradik abahku yang lain...
dapat la gak ku kenali sepupuku yang mungkin dah lama ku tak ingat muka diaorang..
memang pun..sebab dah lain pun diaorang sekarang..
termasuk la aku..tapi ramai lagi yang kenal aku..
coretan ini adalah kebahagian aku untuk selamanya...
kenangan yang ada di dalam mindaku..
tidak dapat aku coretkan semuanya...
heheheheehehehehehe..ada rahsia lagi yang perlu ku sembunyikan...
semoga kegembiraan ku ini berpanjangan..
amin...

24 Sep 2008

Salam lebaran...

Salam Lebaran...
Selamat Hari Raya Aidilfitri 1429H
kepada semua pembaca dan blogger2 sekalian..
semoga kita memeriahkan suasana berhari raya..


Raya1.jpg














kk44.jpg


D000009052.gif

22 Sep 2008

Pertengkaran sesama forumer..

Pertengkaran aku dengan seorg forumer bertajuk "wajarkah 16 Sept dijadikan cuti umum..susah betul bila bertengkar dengan org yg taksub dgn sesebuah parti politik ni...semua nak kuar pendapat...pendapat yang lain xleh diterima..apa pentingnya 16 Sept tu...apa mulianya 16 Sept tu...aku rasa 16 Sept tu xda mulia nya selain dari Awal Muharram, Maulud Nabi, Nuzul Quran dsb..tambahan pula, malaysia dah byk cuti umum dan hari peringatan..nak buat apa tambah cuti lagi...sekarang dah ubah topik plak...hari 31 Ogos hanya untuk sambut kemerdekaan tanah melayu..bagi aku...klu xda la kemerdekaan pada 31 Ogos bagi tanah melayu..takdanya nama malaysia di dunia ni...Malaysia bermula pada 16 Sept tetapi pembinaan negara bermula pada kemerdekaan tanah melayu iaitu 31 Ogos...dah la cuti 31 Ogos pastu nak plak cuti 16 Sept..lain2 cuti lagi...macamana la malaysia nak meningkatkan produktiviti dan kreativiti klu asyik bercuti jer...susah betul la bercakap ngan org yang taksub dengan sebuah parti politik ni...memang susah...

Ukays - Bila Diri Disayangi

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan
Kasih merubah takdir

( korus )
Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri

Sesuatu di fikiran...

Hari ini sehingga pukul 3 pagi aku tidak dapat tidur..
aku memikirkan sesuatu di fikiran ku...
aku teringatkan, terkenangkan dan merindui sesuatu..
sesuatu yang pada masa dahulu ku lalui..
sesuatu yang pada masa dahulu ku rempuhi...
sesuatu yang pada masa dahulu ku persiakan..
sesuatu yang pada masa dahulu selalu buat ku tersenyum..
sesuatu yang pada masa dahulu selalu membuatku ketawa...
sesuatu yang pada masa dahulu selalu membuatku menangis..
memang indah kenangan yang bermain di fikiranku..
memang ku tersenyum dan bersedih bila mengingati masa dahulu..
masa ku bergembira, ketawa dan menangis...
hanya aku seorang yang merasainya..
memang susah untuk meninggalkan segala kenangan di belakang...
memang indah memngingati masa ketawa dan gembira...
tetapi memang susah untuk melupakan masa pahit dan derita..
sesuatu yang selalu bermain di fikiran...
sesuatu yang akan ku ingati di kala ku keseorangan..
aku hanya manusia biasa yang serba kerdil..
banyak duri-duri dan kebinasaan yang aku lakukan pada diriku...
banyak pengalaman manis dan pahit ku lalui..
dan akan lebih banyak lagi yang perlu ku tempuhi..
usia ku baru 21 tahun..
bakal ku tempuhi berbagai-bagai lagi pengalaman di depan hari..
semoga pengalaman yang akan mengajarku erti segalanya...
akan ku cuba perbaiki keadaan diriku...
akan ku cuba merubah keadaan diriku...
tiada yang lain dapat membantu..
hanya diriku yang dapat menolongku..
untuk terus menempuhi pelbagai kehidupan di masa depan..
diriku hanya diriku..
hanya pengalaman mengajar erti kedewasaan hidup...

20 Sep 2008

Kebosanan di dalam jiwa..

Kenapa manusia perlu memikir pasal kebosanan...
adakah hidup ini dilanda kebosanan..
mengapa sebagai manusia kita perlu merasa kebosanan..
Kita sebagai seorang muslim..
bagiku tak perlu merasa kebosanan...
di masa yang terluang kita sentiasa boleh beribadat kepada-Nya..
Kita boleh berzikir dan membaca al-quran..
tak perlu merasa kebosanan dalam kehidupan kita sebagai seorang muslim..
kita mempunyai banyak perkara yang boleh dilakukan ketika merasa bosan..
amalan kita sebagai seorang muslim adalah penuh bermakna..
semuanya telah ALLAH perlihatkan kepada kita..
subhanallah..begitu byk masa yang diberi Allah untuk kita beribadat dan beramal kepada-Nya..
mengapa perlu kita merasa bosan..
tidak perlu selagi kita tahu apa yang perlu dilakukan pada masa terluang..
semoga kita menjadi Muslim dengan pegangan agama yang teguh..

Kesibukkan di Kuala Lumpur Siang & Malam

Selama beberapa lama aku di kL...
baru sekarang aku nak menulis berkaitan tajuk ni..
apa yang aku maksudkan dengan kesibukkan di Kuala Lumpur...
bagiku...aku yang melihat dan merasai bagaimana sibuknya kL ni..
sepanjang hampir 4 tahun aku di kL..
tak pernah aku tak tgk kL ni lenggang dari kesibukkan umat manusia yang tinggal di sini..
bagaimana la kalau kL ni tak sebegitu sibuk..
kalau tak, takkan la nama nya Ibu Negara Malaysia...
so sesapa yang tinggal di kL tu...
sentiasa la sibukkan diri anda di kota metropolitan ini...
dah lama dah...

18 Sep 2008

Andainya perempuan tahu...

Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).

Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

Lelaki boleh menerima penolakan dgn baik.

Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...

Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.

Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dgn situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!

Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

Kebanyakan lelaki yg nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys! (how true)

Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.

Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini...(kalau dah tak tahu, find out lah yer...jgn asyik membebel ajer perempuan byk ragam lah, kuat merajuklah....kitorg kaum hawa ni pun tak fhm gak dgn perangai kaum adam)

Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dgn lebih baik. (silalah praktikkan, jgn sekadar berkata2)

Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..:) (boleh caya ke?)

Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang (bukankah itu ego?)

Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...

Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita. (SETUJU!!)

Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!

16 Sep 2008

Masalah Bekalan Air.

Alahai...susahnya aku 2, 3 hari ni...
masalah air plak..hari2 balik kerja kena sambung kerja mengangkut air plak..
biasa la dah nak mandi dan semua la kena la ada air..
betul2 menyusahkan..dah la blok aku jer yang 20 tingkat ni takda air..
pihak pengurusan plak dah lari malam(blah gitu jer)...
dah la pengurusan hutang dengan SYABAS air..
selamat SYABAS tak potong air terus..
kalau tak semua blok dalam kawasan kediaman ni memang takda air la...
huhuhuhuhuhuhuhu...
seksanya 2,3 hari ni...
dah la di bulan puasa ni..
bersabar saja la..
nak buat camana...
dah tinggal sini...
kena redha sahaja la...
hhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu..

12 Sep 2008

ClamTK Virus Scanner For Ubuntu User

Walaupun ubuntu berasaskan sistem linux.
Dimana walau difahami sistem linux susah untuk diserang virus.
Tetapi jgn lupa untuk memasang antivirus di dalam sistem ubuntu anda.

ClamTK adalah GUI dari ClamAV menggunakan perl-Gtk2
Cara memasang ClamTK dalam linux.

1. Klik System >> Administration >> Sypnatic Package Manager




2. Klik search dan kemudian aipkan dalam petak search "ClamTK" seperti di bawah



3. Kemudian tandakan "mark for installation" kotak sebelah clamTK seperti di bawah kemudian klik "apply".



4. Selepas klik "apply" pada paparan sebelum ini. Klik"To be installed" dan klik "Apply" untuk teruskan.



5. Paparan tersebut menunjukkan clamTK sedang dipasang ke dalam system


6. Kemudian klik "close" untuk teruskan.



Untuk menjalankan aplikasi clamTK

1. Klik Application >> System Tools >> Virus Scanner kemudian akan keluar paparan seperti berikut :-




ClamTK Virus Scanner mempunyai 5 file scanner untuk mengenal pasti virus yang terdapat dalam sistem ubuntu kita iaitu :-
i - Scan a file
ii - Quick home scan
iii - Full home scan
iv - Scan a directory
v - Recursive scan

cadangan saya supaya selalu la menggunakan recursive scan dan scan diretory.
Jika didapati terdapat virus didalam sistem ubuntu anda. silahlah buang ataupun kuarantinkan di dalam clamTK.

sekian

9 Sep 2008

Berlajar Debian

ades..satu lagi OS yang perlu aku perlajari..iaitu Debian.
sepanjang 2 hari aku memahami system Debian dan macamana nak menggunakannya..
pening kepala jugak aku dibuatnya..tetapi dengan bantuan rujukan dan ebook yang di download..dapat jugak aku faham dan tahu menggunakan beberapa command line yang perlu..
insyaALLAH semoga esok aku dapat fahami byk lagi..
dahla aku nyer OS sekarang yang digunakan kat opis dah Ubuntu..
best sekarang guna Ubuntu..lebih dari aku menggunakan Xp dan Vista sebelum ini..
banyak yang dapat aku perlajari..
nak buat java dalam Ubuntu pun tak payah nak download java nyer application dari sun.java..
sebaliknya terus sahaja buat program dan running dalam terminal console ubuntu..
senang beb..aku harap kegunaan Debian yang aku berlajar lebih lagi..
sebab OS Debian aku hanya menggunakan commandline sahaja tanpa Graphical User Interface(GUI)..
memang kena paham apa yang korg tgh buat beb..
kalau tak susah nak tahu apa program atau apa yang tgh korg buat..
silap-silap korg tgh hack system opis korg..
wahahahhahahhahahaha...
salam semua..

5 Sep 2008

Salam ramadhan...

Assalammualaikum...
wah dah berapa hari ramadhan dah aku baru nak buat blog ni...
ini la ramadhan kali ini adalah kali keempat aku menyambutnya di kL...
xdapat nak menyambutnya bersama keluarga di kedah...
alhamdulillah...selama beberapa hari puasa ini dapatlah aku berpuasa penuh..
insyaALLAH...semoga puasa kali ini lebih baik dari tahun2 yang lalu..

29 Aug 2008

Pindah umah....

Adus...nak kena pindah umah agi..letihnya..
kali ni selamat la pindah umah dekat ngan umah lama..
so xda la nak angkat brg2 sebyk mungkin..
klu tidak 2 kali la angkat barang guna kereta..
takpun amik lori..huhuhuhuhu...
semalam aku dah angkut separuh brg2 ke rumah sewa baru..
malam ni balik je dari outing terus je angkat separuh lagi brg2 aku keluar...
yahoo...seterusnya boleh la aku aman sikit bila dah keluar dari umah skrg..
bukan nak kata apa kat bebudak umah aku..
tapi memang aku nak mengata pun..
bising mengalahkan bebudak..
tak aman telinga aku mendengar keriuhan bebudak umah aku skrg ni...
dah la duduk umah cam tak selamat..
cakap member percaya member..
tapi brg2 aku digunakan, duit aku hilang...
tu la member percaya member lagi..
dah tak percaya aku kat diaorg...
bila duit diaorg tuduh aku..
padahal aku time tu pun takda kat umah..
apa kes la diaorg ni...sakit hati dibuatnya..
sakit telinga dan sakit otak sekali...
kali ni aku pindah umah yang rasanya boleh rasa aman..
cuma 3 org jer dalam umah sew baru aku..
semuanya brader2 yang dah kerja...
kekadang ada umah kekadang outstation..
rasanya ok la kot...
lagipun leh la aku cari ketenangan sedikit dari keriuhan bebudak umah lama..
yahoooooooooooooooooo.......
besok aku tinggal umah sewa baru...
yehaa.....

28 Aug 2008

Apa itu Ubuntu?

Ubuntu adalah satu sistem sistem operasi lengkap Linux yang sesuai untuk komputer riba (Notebook), Komputer peribadi (Desktop) dan komputer pelayan (server). Ia boleh digunakan secara bebas dan percuma di rumah, di pejabat, di sekolah dan lain-lain. Ubuntu mengandungi pelbagai aplikasi seperti pemprosesan kata, pembaca mel elektronik, perisian pelayan jaringan dan alat-alat pengaturcaraan.

Ubuntu adalah percuma dan sentiasa akan percuma dan sumber terbuka. Anda boleh memuat turun Ubuntu dan dikongsi bersama rakan-rakan dan musuh anda tanpa perlu membayar lesen penggunaan seperti Windows. Selain itu sistem operasi Ubuntu yang berasaskan Linux juga sangat kebal dan anda tidak perlu menggunakan perisian Anti-Virus untuk mempertahankan sistem komputer anda.

Ubuntu akan mengeluarkan versi terbaru sistem operasinya setiap 6 bulan yang akan mengandungi teknologi, kreativiti dan inovasi terbaru dunia perisian percuma dan sumber terbuka untuk komputer peribadi dan komputer pelayan anda. Setiap 2 tahun Ubuntu juga akan mengeluarkan versi LTS atau "Long Term Support" (Sokongan Jangka Panjang) yang akan disokong selama 3 tahun untuk komputer peribadi dan 5 tahun untuk komputer pelayan. Ini sesuai untuk digunakan di dalam persekitaran aplikasi kritikal syarikat.

Ubuntu juga unik kerana ia dikeluarkan di dalam 1 CD sahaja dan ini memudahkan pengguna untuk memuat-turun.

Pemasang Ubuntu juga sangat mesra pengguna dan mempunyai grafik yang sangat mudah dan menarik untuk membolehkan anda menggunakan Ubuntu (termasuk aplikasi kegunaan pejabat dan semua pemacu) dalam masa lebih kurang 25 minit sahaja.

Selamat mencuba dan jika mempunyai masalah silalah menuju ke forum Ubuntu. Ramai pengguna-pengguna lain sedia membantu anda.

UBUNTU - LINUX UNTUK INSAN BIASA

27 Aug 2008

Sesuatu telah berlaku..

Salam semuanya...
apa yang berlaku...
ya Allah baru ku sedar..
aku kehilangan seseorang yang aku sayang..
seseorang yang aku cintai..
biarlah apa-apapun berlaku..
semoga kesedaran ini dapat membawaku ke sesuatu peringkat..
peringkat yang memang setiap manusia akan merasainya..
aku sedar diriku kini bukan bersendirian..
aku ada keluarga..ada kawan..ada sahabat..ada teman...
selepas perpisahan yang berlaku...
aku cuba membetulkan keadaan diriku yang bercelaru..
alhamdulillah semasa di pejabat aku dapat kawal keadaanku..
cuma semasa berseorangan dirumah...
perasaan marah dan benci meluap-luap..
sekarang semua perasaan itu ku musnahkan..
dengan cara memcari kawan baru dan banyak berbual hal semasa..
itulah membuatkan aku tidak mengingati sudah apa yang berlaku sebelum ini..
Alhamdulillah sekarang aku dah boleh rasa gembira..
siangku di pejabat dengan kerjaku...
malamku di luar rumah menemankan brader char keawteaw yang berniaga..
semoga sesuatu yang telah berlaku ada hikmah dan pengajaran padaku..

8 Aug 2008

Jiwang....

Ades...terpikir aku topik jiwang ni...
jiwang sangat ke aku ni...
senang ler citer...aku ni jiwang tu jiwang la gak..
tapi x la core sgt jiwang tu...
tapi minggu ni aku set playlist aku semua lagu jiwang...
saja nak dengar lagu jiwang kat blog aku ngan friendster aku ni...

jiwang?..
apa yang dimaksudkan dengan jiwang ni..
ishhh...ishhh..ishh...
ntah la aku pun tak tahu...
maksud maybe sebab terlalu taksub dengan perasaan berkasih sayang(cinta)..
ataupun ada disebaliknya..
kalaulah jiwang tu dimaksudkan dengan perasaan orang yang sedang berkasih sayang..
kesimpulannya semua orang ada jiwangnya..
hehehehehheheheheehehehe...
pandai tak aku membuat kesimpulannya...

ok la...
yang mana jiwang tu tetap jiwang..
layan la lagu jiwang masa usha blog aku ni...
yang rock tetap rock \m/ and rock selamanya

6 Aug 2008

Sebuah persahabatan..

Bagaimana harus memulakan sebuah persahabatan..
Tidak semestinya orang yang kita ketemu itu bakal sahabat kita..
Tidak semestinya orang yang kita kenali itu tetap sahabat kita..
Kita tidak tahu siapa yang baru kita kenali dan apa yang akan kita dapati darinya...
Berharap yang terbaik darinya dan yang boleh membantu kita seadanya..

Bagaimana cara ingin menjaga hati teman-teman...
Tidak semestinya sahabat berpuas hati dengan kehadiran kita...
Tidak semestinya kita berpuas hati dengan cara sahabat kita..
Harap semua nak berpuas hati memang susah difikirkan...
Ada juga yang tidak suka atau berpuas hati dengan kita...
Bila tidak berpuas hati tercetusnya pertelingkahan...
Suka ker kita bila nak bertelingkah..
Susah bila bertelingkah kerana boleh putus sahabat..

Bagaimana ingin terus kekalkan persahabatan...
Tidak semestinya persahabatan yang terjalin kekal selamanya..
Tidak semestinya hubungan tersebut berakhir dalam pertelingkahan..
Kekalkan persahabatan bermakna kena menjaga hati dan perasaan sahabat..

Bagaimana persahabatan berakhir percintaan...
Tidak semestinya persahabatan hanya persahabatan..
Kekadang persabahatan boleh mencetuskan percintaan..
Macamana kita nak menjaga perasaan percintaan dalam persahabatan...
Susah ingin mengawal perasaan sebenarnya...
Sebab itulah tercetusnya percintaan dalam persahabatan...
Tetapi kekalkah percintaan itu, kekalkah persahabatan itu...
Persahabatan berakhir percintaan tetapi percintaan bukan berakhir dalam persahbatan..
Susah difikirkan jikalau berlaku sedemikian..
Susah nak menjaga sebarang perhubungan...

Bagaimana untuk mengenali perasaan dan hati budi seorang sahabat itu...
kita tidak mengenali sangat hati budi sahabat kita...
kita tidak berapa rapat sangat untuk mengenali mereka...
dengan selalu berjumpa dan berbicara la kita dapat mengenali mereka...
dengan berkumpul dan beriadah la kita dapat mengetahu perangai dan perasaan mereka...

Sahabat..
kaulah teman, kaulah rakan..
tanpa kau ku keseorangan..
kau jadilah sahabat sejati...
kemana jua kau pergi..
walau jauh beribu batu...
kau kenangkanlah persahabatan ini...
walau tinggal berlainan benua...
kau ingatilah persabahatan ini...
walaupun ku susah tiada di dunia...
kau janganlah dilupa persahabatan ini...
semoga persahabatan kita kekal dan sentiasa dalam kenangan..
salam persahabatanku untuk semua rakan-rakanku samada lelaki ataupun wanita..

-myne-
-sofian-
-enturbsysma-

5 Aug 2008

Pelajaran Hari Ini...

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka katalah "Pemadam!" Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Murid-murid, begitulah
kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita
begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan ketika.
"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuany sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu..."

"Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan. "Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda
berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya
mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?" Murid-muridnya berpikir . Ada yang mencuba alternatif dengan
tongkat,dan lain-lain. Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet."Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya...Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang...Kerana tentu anda akan menolaknya mentah
mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan
mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar.
"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan..."..."Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara
yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan." "Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "..."Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya murid- murid.
"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi." "Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sedar".
"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita
berdoa dahulu sebelum pulang..." Matahari bersinar terik takala
anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan fikiran masing-masing di kepalanya...

4 Aug 2008

Mandi

KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus. Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.


Mengeluarkan racun:

Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.


Mandi air sejuk
sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.

Jangkitan kulit:
Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Selesema dan sakit kepala
: Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

Insomnia
: Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.

18 Jul 2008

Permulaan...

Salam semua...lama sudah aku xmenaip di sini...saja menyepi disebabkan internet tak dapat diakses di rumah...kkdg jer skrg di pejabat aku dapat akses..biasa la..dah abis study pun aku skrg..bulan ogos ni aku konvo di PICC, Putrajaya..
Alhamdulillah, akhirnya dapat aku tamatkan study aku di Kolej Poly-Tech MARA (KPTM) Cheras..selama 3 tahun aku berlajar dan sekarang aku mencari kerja yang sesuai dengan bidang yang aku pelajari...alhamdulillah..sekarang bermula satu kehidpuan baru..iaitu kehidupan untuk bekerja..bagaimana dapat aku kembangkan apa yang aku pelajari selama ini..dengan hanya kelulusan tidak seberapa bagus..aku akan mencuba untuk buktikan pada diriku sendiri..

6 Apr 2008

Adus..final project documentation..pening arr..

Ades..
minggu paling bz untuk aku sehinggakan berubah cara hidup aku sebulan ni..
nak buat final project documentation..satu keperluan bagi final year macam aku ni..
semua nya aku terpaksa pikir dan kekadang mencari sumber dokumen yg boleh dipercayai..
susahnya aku rasa..walau bagaimana pun..
aku akan berusaha untuk menghabiskan study aku di kolej ni..
insyaALLAH..
berat kepala aku memikirkan segalanya..
final presentation..final exam..
semuanya boleh buat aku pening kepala dan datang la masa yang tak menyenangkan..
apa itu..masa tenxion..
huhuhuhu..susah tul..
kenalah aku bersabar agaknya..
bersabar untuk menghabiskan study aku ini...
bersabar untuk menghabiskan project documentation..
bersabar segalanya..
pening..pening..pening..

27 Mar 2008

Demam oh demam

Sekarang panas hujan..
musim mudah dapat demam..
dlm umah aku sewa ni termasuk dgn aku dah 4 org demam...
berjangkit gak demam ni..
aduh..
demam lagi..dekat-dekat nak presentation final projek boleh demam..
dah la 2 minggu ni tido ku xcukup..nak siapkan presentation..
sedar tak sedar dah hujung bulan 3 bermakna minggu hadapan aku present final projek..
time camni pulak nak demam..
makan ubat pun tak tahan lama..
macamana nak sembuh..nak siapkan presentation lagi..
sakit kepala ku ini..selamat la group member aku leh bantu..
aduh...
susah rasanya bila time demam ni..nak gerak pun rasa malas..
badan pun lenguh-lenguh..ntah la..
harap esok aku boleh sembuh...
insyaALLAH..

16 Mar 2008

Malam Kenangan

MALAM KENANGAN

BINTANG YANG BERKDIPAN MENAMPAKKAN CAHAYANYA
SUASANA MALAM MENJADI INDAH SEINDAHNYA
KEHADIRAN BULAN MENAMBAH SERINYA MALAM
LANGIT MENJADI INDAH DAN MOLEK DIPANDANGAN

KEINDAHAN MALAM MEMBUATKU TERFIKIR
BEGITU HEBATNYA KUASA YANG MAHA ESA
SEGALANYA DIATR DAN DITETAPKANNYA
PERGELAKKAN SIANG MALAM YANG SEMPURNA

TATKALA TERPANDANG LANGIT YANG SATU
TERKENANG SEGALA KENANGAN YANG LALU
TERKENANG PADA SELURUH KELUARGAKU
MERINDUI SEMUA YANG JAUH DIMATAKU

SEGALA MEMORI DAN INGATAN MALAM KENANGAN
MEMBUKA SEGALA LIPATAN DALAM INGATAN
MENGIMBAU SUKA DUKA BERSAMA
MENGINGATKAN DARI MANA ASAL USULKU

MALAM KENANGAN BEGITU INDAH
KENANGAN YANG LALU SENTIASA DI INGATAN
TAKKAN KU LUPA WALAUPUN MERANTAU JAUH
AKAN KU KENANG SEHINGGA AKHIR HAYATKU

SEGALANYA ADALAH KENANGAN ABADI
SENANTIASA TERPAHAT DALAM INGATAN SEJATI

-MOHD SOFIAN AKASAH-
Enter a long URL to make tiny: