9 Sep 2008

Berlajar Debian

ades..satu lagi OS yang perlu aku perlajari..iaitu Debian.
sepanjang 2 hari aku memahami system Debian dan macamana nak menggunakannya..
pening kepala jugak aku dibuatnya..tetapi dengan bantuan rujukan dan ebook yang di download..dapat jugak aku faham dan tahu menggunakan beberapa command line yang perlu..
insyaALLAH semoga esok aku dapat fahami byk lagi..
dahla aku nyer OS sekarang yang digunakan kat opis dah Ubuntu..
best sekarang guna Ubuntu..lebih dari aku menggunakan Xp dan Vista sebelum ini..
banyak yang dapat aku perlajari..
nak buat java dalam Ubuntu pun tak payah nak download java nyer application dari sun.java..
sebaliknya terus sahaja buat program dan running dalam terminal console ubuntu..
senang beb..aku harap kegunaan Debian yang aku berlajar lebih lagi..
sebab OS Debian aku hanya menggunakan commandline sahaja tanpa Graphical User Interface(GUI)..
memang kena paham apa yang korg tgh buat beb..
kalau tak susah nak tahu apa program atau apa yang tgh korg buat..
silap-silap korg tgh hack system opis korg..
wahahahhahahhahahaha...
salam semua..

No comments:

Post a Comment

Enter a long URL to make tiny: