17 Feb 2009

Kebenaran...

Sedap bunyi nya kan..bagaimana nak buktikan kebenaran jika org masih mengata dan menyangka perihal keburukan...susah benar kan rakyat malaysia yg terus mempercayai keburukan dari kebenaran..menyebarkan sentimen perkauman dan permusuhan sesama kita..siapa yg rugi..org melayu jugak..kita bertekak dan bermusuh tapi org lain amik kesempatan ke atas apa yg berlaku..sesuatu kebenaran itu perlukan bukti..tetapi bila bercakap hal keburukan tidak perlukan bukti..terus je tersebar cam beli goreng pisang panas yg memang sedap dimakan..bangsa kita mudah lupa..sebab permusuhan la kita masih xmaju..hasad dengki, tamak haloba, penipuan dsb..apa yg kita dapat..kita semakin mundur..masa tu adalah org yg tahu kelemahan kita amik kesempatan..memburukkan lagi imej kita..bagaimana kita nak buktikan yg apa diburukan tu salah..nak bersumpah-sumpah lagi..bahaya bila bersumpah laknat..akan datang musibah keatas diri kita sendiri..sedarlah..dalam kajian sejarah..kita ni dahulunya satu bangsa yang hebat..satu bangsa yg dikenali..satu bangsa yg mengekalkan identiti dengan bahasa melayu melayu terkenal sebagai lingua franca suatu masa dahulu..tetapi sekarang..apa sudah jadi..dengan kebenaran yg tidak terbukti, dengan perihal keburukan yg tersebar meluas..bila masa kita nak bertindak..kita perlu lah bertindak untuk mempertahankan maruah diri, bangsa dan agama..dalam keburukan yg disebarkan tu..kita perlu lah bangun mempertahankan maruah kita..bukan hanya bersumpah laknat tapi dengan mencari petunjuk dan keredhaan dari allah s.w.t..kita pohon kepadaNya supaya dibuktikan yg apa diburukan itu adalah bukan dari kita..keburukan sesorg itu pula tak perlu lah org lain hebohkan..lagi nak menambah dosa sahaja..itu la bangsa melayu, bila ada sahaja keburukan org lain, segera sahaja dihebohkan..betullah cakap Tun Mahathir bahawa, MELAYU MUDAH LUPA..lupa bila dia memburukkan org lain tapi diri sendiri tak sedar ada jugak keburukannya tersendiri..apalah faedah yg kita dapat dgn memburukkan org lain..manusia memang tidak lari dari membuat kesilapan..tetapi berlajar dari kesilapan adalah penting untuk memperbaiki diri sendiri..berusahalah wahai bangsaku, MELAYU, janganlah diperlekehkan org lain kerana dari setiap diri manusia itu pun ada kesilapannya tersendiri..sama ada kita sedar atau tidak sahaja..

No comments:

Post a Comment

Enter a long URL to make tiny: