29 Dec 2010

Novel : Cinta Kau dan Aku

Tajuk : Cinta Kau dan Aku
Pengarang : Siti Rosmizah
Penerbit : Buku Prima Sdn Bhd
ISBN : 978-967-5234-28-6
Mukasurat : 684 Halaman

Karya Terbaru Novelis Andai Itu Takdirnya!!

Mampukah seorang tomboi menerima cinta lelaki yang juga bosnya?

"Apa, jadi driver? Hei Risya, dah tak ada jawatan lain ke kat tempat kerja Milah tu sampaikan jawatan driver pun kau terima? Dah-dah, balik kampung aje. Tolong mak kat warung lagi bagus. Apa, kau ingat kau tu jantan ke nak jadi driver", marah Mak Timah.

"Kalau saya katakan saya tak kisah untuk memperisterikann awak? Dan saya juga sebenarnya sudah mula menyukai awak, adakah awak akan berubah fikiran dan menerima saya?" Soal Farish Hakimi dengan wajah serius.

"Sayang, dari hati yang tulus abang nak beritahu sayang yang abang sungguh bahagia dapat menjadi suami sayang. Abang harap, Risya boleh terima abang dalam hidup Risya. Percayalah, abang ikhlas mengambil Risya sebagai isteri abang."

Sebaik sahaja kaki Farish Hakimi hendak melangkah masuk ke balai berlepas, dia dikejutkan dengan suara yang amat dikenalinya. Suara yang sememangnya amat disayangi, suara yang menyebabkan dia ketawa, suara yang menjadikan hidupnya ceria, suara yang sentiasa berbisik manja di telinganya. Tidak, dia tidak perlu untuk mendengar suara itu lagi. Bukankah suara itu yang telah merobek hatinya? Bukankah suara itu yang telah meragut kepercayaannya?

Cinta Kau dan Aku menyelongkar kisah kehidupan seorang gadis lasak pintar; Nur Farisya Iman @ Risya yang mempunyai impian menjadi pemandu. Impian Risya tercapai bila dia ditawarkan jawatan pemandu peribadi pada seorang CEO muda; Farish Hakim. Pertemuan yang tidak disengajakan itu melahirkan cinta pandang pertama Farish pada Farisya. Hubungan yang makin akrab kerana keserasian Farish dengan sifat lurus , tulus juga keselambaan Risya makin melebarkan rasa kasih Farish pada Risya. Keuzuran yang menimpa ibu Risya di kampung dan huluran bantuan segera dari Farish telah membuka lembaran baru dalam kehidupan Risya bila dia diminta ibunya mengahwini Farish selepas selesai ibunya menjalani pembedahan. Risya yang terpaksa akur membuat rencana bersama rakan karibnya, Zack Kapcai dan Zamilah untuk mengelak dari berkahwin dengn Farish, namun rencananya terbongkar tanpa pengetahuannya dan selesai majlis ijabkabul dia dikejutkan dengan penampilan Farish sebagai suaminya!. Akur dengan suratan takdir, perkahwinan dilalui dengan redha namun sikap cemburu yang keterlaluan suami, ego, panas baran ditambah kemunculan adik ipar dan bekas tunangan suami memburukkan lagi suasana rumahtangga. Fitnah yang diatur kedua wanita itu akhirnya meleraikan ikatan perkahwinan yang baru berusia 5 bulan dan penceraian juga tragedi keguguran yang menimpa telahmembuka lembaran baru dalam hidup Farisya. Dia bangkit membina hidup baru.6 bulan berlalu, Farish kembali dan pertemuan secara tidak sengaja dengan bekas isteri akhirnya membawa kepada rentetan pembongkaran pakatan keji yang membawa kepada keruntuhan mahligai mereka dahulu. Farish yang insaf, sedar ingin kembali, namun Farisya yang sudah parah jiwa nya sudah tertutup pintu hati untuk memberi ruang untuk Farish kembali bertakhta.

Cabaran! Itulah perkataan keramat hingga tercetusnya ilham saya ini. Selepas terhasilnya novel pertama saya Andai Itu Takdirnya saya telah mencabar diri saya sendiri untuk melangkah sekali lagi ke dalam dunia penulisan ini. Jika dulu anda berendam air mata tapi kini saya cuba untuk membuat anda ketawa, namun sentiasa bersiap sedia kerana dalam tawa akan ada tangisnya. ~Siti Rosmizah~

Credit post to : http://www.kedai-buku.com/kedai-buku/details/1090/66/novel-umum/buku-prima/bp-cinta-kau-dan-aku.html

---------------------------------------------------------------------

Ala....bila nak abis baca ni...

Sekarang buku ini ada kat naimah..

Sayang..nanti pulangkan ye...


21 Dec 2010

Doa mengharap anak / kenalan anda hilang rasa untuk melakukan maksiat.


by Ustaz Zahazan Mohamed on Tuesday, December 21, 2010 at 5:43pm

Letak tangan di dadanya, dan bacalah doa ini: (Jika sukar membaca, copy, pastekan di atas microsoft word anda dan besarkan saiz tulisan)

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ ذَنْبَهُ، وَطَهِّرْ قَلْبَهُ، وَحَصِّنْ فَرْجَهُ.

Maksudnya: “Ya Allah, ampunilah dosanya, bersihkan hatinya dan peliharalah kemaluannya”

Riwayat Ahmad no.22265

Doa ini dipetik dari sebuah hadis daripada Abu Umamah r.a, ketika seorang pemuda mendatangi Rasulullah SAW untuk meminta izin berzina. Rasulullah SAW tidak terus memarahi dan melarangnya, namun Baginda SAW memberikan analogi untuk mengugat perasaan lelaki tersebut dengan memberikan soalan:

apakah kamu suka bila perzinaan itu dilakukan terhadap ibumu?”

tentu saja dia menjawab tidak suka, manusia manakah yang mahu ibunya diperlakukan begitu. Lalu Rasulullah bertanya lagi secara berurutan, apakah ia suka bila dilakukan terhadap anak perempuannya, saudara perempuan dan makciknya. Pemuda tersebut kemudian sedar tentang impak buruk zina dalam masyarakat lalu terus bertaubat.


Sumber : http://www.facebook.com/notes/ustaz-zahazan-mohamed/doa-mengharap-anak-kenalan-anda-hilang-rasa-untuk-melakukan-maksiat/491401378456

20 Dec 2010

Cinta Kristal - Rahim Maarof



Sinar matamu bagai api menyambar
Haruskah engkau dan aku sama
Bara restu cintamu aku terpandang
Oleh pancaran demi cinta kristal

Kini aku terlontar ke dasar cintamu suci
Kini aku mengenal akan kepastian
Agungnya cintamu
Hangat membakar panas membara

Mentari cintaku ini jangan dipadamkan
Jika terpadam fanalah harapan

Kasih tunjukkan aku murni cintamu kasih
Biar aku ilhamkan akan kesucian
Kasih dan cintamu
Terus memancar terus membara

Jangan padamkan mentari cinta
Jangan padamkan demi cinta kristal
Bawa ku pulang ( 3X )

16 Dec 2010

Golongan Darah & Kepribadian Mu

Untuk Sofian Akasah memiliki golongan darah A, berikut ini penjelasannya :
- Berkepala dingin, serius, sabar dan kalem atau cool.
- Karakter yang tegas, bisa di andalkan dan dipercaya namun keras kepala.
- Sebelum melakukan sesuatu mereka memikirkannya terlebih dahulu. Dan merencanakan segala sesuatunya secara matang, sungguh-sungguh dan konsisten.
- Berusaha membuat diri mereka se wajar dan ideal mungkin.
- Kelihatan menyendiri dan jauh dari orang-orang.
- Mencoba menekan perasaan mereka dan karena sering melakukannya mereka terlihat tegar. Meskipun sebenarnya mereka mempunya sisi yang lembek seperti gugup dan lain sebagainya.
- Mereka cenderung keras terhadap orang-orang yang tidak sependapat. Makanya mereka cenderung berada di sekitar orang-orang yang ber´temperamen´ sama.

**************************************
Kome aku sedikit :
- Berkepala dingin, serius, sabar dan kalem atau cool. ### ni aku setuju pasal diri aku.
- Karakter yang tegas, bisa di andalkan dan dipercaya namun keras kepala. ### ye sgt keras kepala.
- Sebelum melakukan sesuatu mereka memikirkannya terlebih dahulu. Dan merencanakan segala sesuatunya secara matang, sungguh-sungguh dan konsisten. ### Kekadang jer..kekadang main redah je..
- Berusaha membuat diri mereka se wajar dan ideal mungkin. ### Mungkin kot..entah la
- Kelihatan menyendiri dan jauh dari orang-orang. ### ye memang aku begitu hendaknya
- Mencoba menekan perasaan mereka dan karena sering melakukannya mereka terlihat tegar. Meskipun sebenarnya mereka mempunya sisi yang lembek seperti gugup dan lain sebagainya. ### Lebih kurg la..tapi nak kurgkan gugup tu aku berusaha jugak.
- Mereka cenderung keras terhadap orang-orang yang tidak sependapat. Makanya mereka cenderung berada di sekitar orang-orang yang ber´temperamen´ sama. ### aku kurang paham ayat ni..tapi aku memang suka berbalah dgn org yg tak sependapat.


Romance - Aku Ingin Kamu


video


Demi semua yang aku jalani bersamamu
kuingin kau jadi milikku
kuingin kau disampingku

tanpa dirimu ku hanya manusia tanpa cinta
dan hanya dirimu yang bisa
membawa surga dalam hatiku

ref:
kuingin engkau menjadi milikku
aku akan mencintaimu
menjagamu selama hidupku
dan aku kan berjanji
hanya kaulah yang kusayangi
ku akan setia disini
menemani…

sentuhanmu
bagaikan tangan sang dewi cinta
yang berhiaskan bunga asmara
dan membuatku tak kuasa
back to ref

di setiap arung gerak
tersimpan di hati kecilku
bahwa dirimu terindah untukku
back to ref

ref2:
selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernapas
selama Tuhan masih mengijinkan
kuingin selalu menjagamu

back to ref2 [3x]
selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernapas

***************************************

Untuk insan yang ku sayang

~sofian akasah ~ msa ~ enturbsysma ~ myne ~ enturb ~ pyan ~



10 Dec 2010

Kenali Diri Anda ~ Kuiz di Facebook

Kenali diri Anda lebih jauh
Dear Sofian Akasah, di bawah ini adalah hasil Test Kepribadian Anda:

Siapa diri sejati Anda: Anda dewasa, wajar, jujur dan memberikan nasihat yang baik. Orang meminta komentar pada semua jenis masalah yang berbeda. Kadang-kadang Anda mungkin menemukan diri sendiri dalam sebuah dilema ketika terjebak dengan masalah, yang hatimu bukan kepala Anda perlu untuk diselesaikan.
Pandangan Anda pada diri sendiri
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda turun-ke-bumi
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Orang-orang seperti Anda karena Anda begitu mudah
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda adalah pemecah masalah yang efisien karena Anda akan mendengarkan kedua sisi dari sebuah argumen sebelum membuat keputusan yang biasanya menarik bagi kedua belah pihak
Jenis pacar yang Anda cari
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Kau suka serius
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Cerdas
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Ditentukan orang
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda tidak menilai buku dari sampulnya
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Begitu tampan orang tidak selalu gaya Anda
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Hal ini membuat Anda seseorang yang menarik di mata banyak orang
Kesiapan Anda untuk berkomitmen hubungan
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda siap untuk melakukan segera setelah Anda bertemu orang yang tepat
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Dan Anda percaya bahwa Anda akan cukup banyak tahu sesegera mungkin Anda orang itu
Keseriusan cinta
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda memiliki taktik yang sangat masuk akal ketika mendekati lawan jenis
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Dalam banyak cara orang menemukan keterusterangan Anda menarik
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Sehingga Anda akan menemukan diri Anda dengan banyak tanggal
Pandangan Anda tentang pendidikan
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Pendidikan adalah kurang penting dibandingkan dunia nyata di luar sana
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Jauh dari kelas
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Jauh di dalam Anda ingin mulai bekerja
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Menghasilkan uang
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Hidup Anda sendiri
Pekerjaan yang tepat untuk Anda
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda orang yang praktis
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Akan memilih pekerjaan yang aman dengan penghasilan tetap
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Mengetahui apa yang Anda ingin lakukan adalah penting
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Menemukan pekerjaan tetap melakukan hal itu
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda akan ditetapkan untuk hidup
Bagaimana Anda melihat keberhasilan
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda takut gagal
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Takut untuk memiliki pergi di karier Anda ingin memiliki jika anda tidak berhasil
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Jangan menyerah jika kamu bahkan belum mulai! Berani
Apa yang anda paling takut
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Anda prihatin tentang gambar Anda
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Cara orang lain melihat Anda
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Ini berarti bahwa Anda berusaha sangat keras untuk dapat diterima oleh orang lain
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Sudah waktunya bagi Anda untuk percaya kepada siapa Anda
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ : Bukan apa yang Anda kenakan


----------------------------------------------------------------

Hasilnya seperti di atas la...
Ntah betul ntah idaknya...
Sesaja aku paste kat blog aku...
Hehehehehe

6 Dec 2010

TAHUN BARU ISLAM 1431 Hijrah

Pada hari ini kita memasuki tahun baru Islam, yaitu tahun 1431 Hijrah. Meskipun banyak dari sebagian kita umat Islam yang memandang 'biasa-biasa saja' tahun baru Islam ini namun sesungguhnya saat pergantian tahun baru Islamlah saat yang paling tepat untuk memulai sebuah resolusi baru.

Para shalihin mengajarkan kita untuk berdoa ketika menjelang pergantian tahun. Dan dibawah ini adalah doa akhir tahun dan awal tahun yang lafadznya cukup terkenal karena banyak terdapat di buku-buku doa.

Doa Akhir Tahun

Bacalah doa ini tiga kali saat menjelang akhir tahun baru Islam, bisa dilakukan sesudah ashar atau sebelum maghrib pada tanggal 29 atau 30 Dzulhijah. Dengan doa ini kita memohon ketika kita akan mengakhiri perjalanan tahun yang akan ditinggalkan ini akan mendapatkan ampunan dari Allah Swt. atas perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh-Nya, dan apabila dalam tahun yang akan ditinggalkannya itu ada perbuatan-perbuatan yang diridhai oleh Allah Swt yang kita kerjakan, maka mohonlah agar amal shaleh tersebut diterima oleh Allah Swt.

Doa Akhir Tahun

Bismillaahir-rahmaanir-rahiim

Wa shallallaahu 'ala sayyidinaa Muhammadin wa 'alaa aalihi wa shahbihii wa sallam.

Allaahumma maa 'amiltu fi haadzihis-sanati mimmaa nahaitani 'anhu falam atub minhu wa lam tardhahu wa lam tansahu wa halamta 'alayya ba'da qudratika 'alaa uquubati wa da'autani ilattaubati minhu ba'da jur'ati alaa ma'siyatika fa inni astaghfiruka fagfirlii wa maa 'amiltu fiihaa mimma tardhaahu wa wa'adtani 'alaihits-tsawaaba fas'alukallahumma yaa kariimu yaa dzal-jalaali wal ikram an tataqabbalahuu minni wa laa taqtha' rajaai minka yaa karim, wa sallallaahu 'alaa sayyidinaa Muhammadin Nabiyyil ummiyyi wa 'alaa 'aalihii wa sahbihii wa sallam
Artinya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarga dan sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi larangan-Mu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya, dan Engkau telah mengajak saya untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya Allah, saya mohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahan-Mu.
Segala apa yang telah saya kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Nabi yang Ummi dan ke atas keluarga dan sahabatnya.

Doa Awal Tahun
Bacalah doa ini tiga kali saat kita memasuki tanggal 1 Muharam. Bisa dilakukan selepas maghrib atau pun sesudahnya. Dengan doa ini kita sebagai Mu'min memohon kepada Allah Swt. agar dalam memasuki tahun baru ini kita dapat meningkatkan amal kebajikan dan ketaqwaan.
Doa Awal Tahun
Bismillaahir-rahmaanir-rahiim
Wa shallallaahu 'alaa sayyidinaa Muhammadin wa 'alaa 'aalihi wa shahbihii wa sallam.
Allaahumma antal-abadiyyul-qadiimul-awwalu, wa 'alaa fadhlikal-'azhimi wujuudikal-mu'awwali, wa haadza 'aamun jadidun qad aqbala ilaina nas'alukal 'ishmata fiihi minasy-syaithaani wa auliyaa'ihi wa junuudihi wal'auna 'alaa haadzihin-nafsil-ammaarati bis-suu'i wal-isytighaala bimaa yuqarribuni
ilaika zulfa yaa dzal-jalaali wal-ikram yaa arhamar-raahimin, wa sallallaahu 'alaa sayyidina Muhammadin nabiyyil ummiyyi wa 'alaa 'aalihi wa shahbihii wa sallam
Artinya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerah-Mu yang Agung dan Kedermawanan-Mu tempat bergantung.
Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami memohon kepada-Mu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) setan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya. Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak pada kejahatan,agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan. Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, Nabi yang ummi dan ke atas para keluarga dan sahabatnya.



sumber capaian dengan beberapa editan dan kredit kepada : http://www.jafarsoddik.com/doa/12/Doa-akhir-tahun-dan-awal-tahun-baru-Islam-Hijriyah
Enter a long URL to make tiny: